كدخبر: 107 تاريخ : 17 ژانویه 2018 - 08:31

بیشترین تخریب «آق‌گل» در حوزه مرکزی صورت گرفته است

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه شرایط زیستگاهی تالاب آق‌گل در 10 سال اخیر صرفا در سال گذشته مناسب بود، گفت: متأسفانه بیشترین تخریب تالاب آق‌گل در حوزه استان مرکزی صورت گرفته است.

بیشترین تخریب «آق‌گل» در حوزه مرکزی صورت گرفته است

مهدی صفی‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تالاب‌های این استان عموماً فصلی هستند، اظهار کرد: از سال ۸۸ به بعد تالاب آق‌گل شرایط خوبی نداشته و فقط در سال ۹۵ این تالاب آبگیری شد.

وی با بیان اینکه تالاب آق‌گل اساساً تالابی فصلی است، تصریح کرد:  از ابتدای سال آبی، آبگیری تالاب‌های فصلی آغاز شده و بنا بر گردش آب و آورد رودخانه‌ها به این تالاب‌ها وسعت آنها کم یا زیاد می‌شود.

وی افزود: تالاب آق‌گل و به طور کلی تالاب‌های فصلی از منبع دائمی آب تغذیه نمی‌شوند بلکه از طغیان رودخانه‌ها پر آب شده و بعد از فروکش طغیان آب زیادی نمی‌تواند وارد تالاب شود.

صفی‌خانی خاطرنشان کرد: نکته مهم و قابل توجه در زمینه تالاب آق‌گل این است که برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و مصارف کشاورزی باعث شده این تالاب زودتر از زمان طبیعی خشک شود که با خشک شدن زودهنگام تالاب تخم پرندگان کنارآبزی نیز از بین خواهند رفت.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو حق‌آبه تالاب آق‌گل را مشخص کرده است، اظهار کرد: این حق‌آبه نمی‌تواند بر اثر جریان‌های طبیعی رخ دهد بلکه باید در اثر شرایط سیلابی صورت گیرد البته باید پیگیر این موضوع بود که مسیر طغیان عوض نشود.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه توقع داریم استان مرکزی در فصل سیلابی شدن رودخانه‌ها مسیر سرریز را عوض نکرده و اجازه دهد مسیر طبیعی خود را طی کند، ادامه داد: سال گذشته شاهد آبگیری تالاب آق‌گل بودیم اما امسال به علت اینکه نزولات جوی زیادی در کشور نداشتیم نمی‌توان انتظار سرریز شدن رودخانه‌ها را داشت.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه بیشترین تخریب تالاب آق‌گل در حوزه استان مرکزی صورت گرفته است، یادآور شد: برداشت‌های مجاز و غیرمجاز از سفره‌های زیرزمینی، برداشت از آب تالاب برای مصارف کشاورزی، تغییر کاربری و کشت در اراضی داخل محدوده تالاب سال گذشته در حوزه استان مرکزی  اتفاق افتاده بود.

صفی‌خانی با بیان اینکه در اراضی تالاب آق‌گل در حوزه مرکزی بی‌انصافی‌های بی‌نظیری وجود دارد، تصریح کرد: در حوزه استان همدان پیگیری خوبی انجام گرفت و چاه‌های غیرمجاز مسدود شدند اما در استان مرکزی عملاً اتفاقی نمی‌افتد و تا زمانی‌که انسجام وجود نداشته باشد کاری پیش نمی‌رود.

وی با اشاره به برداشت آب تالاب توسط کشاورزان حوزه مرکزی، یادآور شد: ۹۰ درصد کشت‌های پرآب‌بر در حاشیه تالاب آق‌گل در حوزه استان مرکزی صورت گرفته که جهادکشاورزی این استان باید گامی در این زمینه بردارد.

صفی‌خانی تالاب پیرسلمان اسدآباد را از دیگر تالاب‌های طبیعی و فصلی استان همدان معرفی کرد و افزود: وضعیت این تالاب نسبتاً مناسب بوده و با توجه به اینکه تالابی بسیار کوچک است پرندگان کمی نیز در آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه تالاب چم‌شور اسدآباد با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه می‌توانست یکی از زیباترین تالاب‌های استان همدان باشد، تأکید کرد: برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و تغییر کاربری اراضی اطراف تالاب باعث شده در سنوات گذشته خشک شود و شرایط زیستگاهی مناسبی برای پرندگان کنارآبزی پیدا نکند اما گاهاً پرندگانی را جذب می‌کند که ماندگار نیستند.

  معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: تالاب‌های کوچک و حاشیه رودخانه گاماسیاب نیز از سنوات دور به عنوان یکی از محل‌های زیست پرندگان کنارآبزی بوده و سرشماری نیز در این تالاب صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اتمام سرشماری پرندگان کنارآبزی در تالاب‌های استان، خاطرنشان کرد: امسال در تالاب‌های استان گونه‌های مختلفی از حواصیل، پلیکان، مرغابی، انواع مختلفی از اردک، گونه‌های فیلوش، اردک سرسبز و غاز خاکستری از جمله پرندگان مشاهده شده در تالاب‌های استان بوده است.

صفی‌خانی با بیان اینکه سال گذشته گونه میش‌مرغ در استان وجود داشته است، گفت: میش‌مرغ در اطراف دشت اسدآباد حضور داشته اما یک دوره کامل نبوده است که امیدواریم سال‌های آینده شاهد ماندگاری این پرنده در تالاب‌های استان باشیم.

وی تغییر کاربری را از دلایل اصلی تخریب زیستگاه میش‌مرغ دانست و تصریح کرد: تپه‌ماهورهایی که می‌توانستند زیستگاه این پرنده باشند به واسطه تغییر کاربری تخریب و باعث شده این پرنده نتواند جوجه‌آوری داشته باشد.

صفی‌خانی با اشاره به اینکه سدهای شیرین‌سو، آبشینه، کلان و اکباتان به عنوان تالاب‌های مصنوعی استان همدان هر ساله پرندگان کنارآبزی را در خود جای می‌دهند، بیان کرد: تالاب‌های مصنوعی استان وضعیت عمومی آبی خوبی داشته و معمولا تا پایان سال آبی مشکلی از نظر تأمین آب ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تالاب‌های مصنوعی با وجود اینکه بارندگی کافی رخ نداده است اما توانسته وضعیت زیستگاهی خود را حفظ کند و در سراسر سال مشکل آبی نداشته باشد.

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *

آخرین اخبار