كدخبر: 244 تاريخ : 28 ژانویه 2018 - 19:47

مشکلات اشتغال در کبودرآهنگ قابل حل است اگر..

منطقه کبودرآهنگ به رغم محرومیتی که از آن رنج می برد؛ در خود افرادی را دارد که دارای سرمایه های قابل توجهی هستند و در صورت مشورت و حمایت ازآنها می توان این سرمایه ها را جذب و به سمت اشتغال هدایت نمود .این افراد نیز بدون شک علاقه مند هستند که منابع مالی آنها در منطقه خود به کار گرفته شوند.

مشکلات اشتغال در کبودرآهنگ قابل حل است اگر..
مشکلات اشتغال در کبودرآهنگ قابل حل است اگر… / یادداشت: حسین توسلی

 منطقه کبودرآهنگ با مشکلات متعددی مواجه است که یکی از مهم ترین آنها موضوع اشتغال است . از طرف دیگر گویای صداقت فرماندار محترم است و نشان می دهد آن چنان که از یک جانباز انتظار می رفت ، این بازمانده دوران طلایی دفاع مقدس ، به پست و مقام دنیوی دل نبسته است. به عنوان یکی از فرزندان منطقه معتقدم مشکلات اشتغال در کبودرآهنگ و سایر مشکلات نیز قابل حل است اگر:

۱- بین مسئولین محترم شهرستان و بخشهای مختلف آن هماهنگی جدی وجود داشته باشد و همه برای توسعه منطقه بطور کلی تلاش کنند و ظرفیت های منطقه خود را به کار گیرند .

۲- نماینده محترم منطقه در مجلس شورای اسلامی توجه ویژه ای به تصویب اعتبارات لازم برای منطقه کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی نموده وتلاش نماید از طریق مسئولین محترم دولتی ، رئیس جمهور محترم و وزرای مربوطه ، استاندار محترم بخشی از اعتبارات ملی و استانی بویژه در زمینه ایجاد صنایع مهم وکشاورزی را به سمت منطقه کبودرآهنگ هدایت نماید تا زمینه مناسب اشتغال مفید و پایدار در منطقه شکل بگیرد.

۳- علیرغم کمبود منابع مالی در سطح ملی ، می توان با اختصاص بهینه اعتبارات برای پروژه های مهم در منطقه بویژه در بخش کشاورزی ، مانع از مهاجرت نا خواسته تعداد قابل توجهی از نیروهای مولد منطقه به خارج از استان شد و با ایجاد مشوقهای لازم و حمایتهای مستمر ، کشاورزان را به ماندن در منطقه و ادامه حیات پر برکت کشاورزی تشویق نمود.

۴- فرماندار محترم در جلسه شورای اشتغال به خوبی اشاره کرده اند که «کبودراهنگ قابلیت‌های فراوانی چون کشاورزی، دام و طیور، صنایع تولیدی و دستی، فرش، پرورش گیاهان و دیگر موارد دارد که می‌توان با بهره‌گیری از این قابلیت‌ها قسمتی از اشتغال شهرستان را تأمین کرد » . تاکنون هزاران وبلکه صدها هزار خانه در سراسر کشور و سایر مناطق جهان مزین به فرش کبودرآهنگ است که با دستان زحمتکش دختران و مادران منطقه کبودرآهنگ تولید شده است و ضمن ایجاد اشتغال مناسب ومولد ، منبعی برای معرفی فرهنگ و هنر منطقه کبودرآهنگ بوده است. اکنون نیز این نیروی انسانی در منطقه در بین دختران وپسران وجود دارد و هنر و فرهنگ نیز همچنان هست وآن چه که کمتر وجود آن حس می شود ، همت بلند از جانب مسئولان برای احیا و تقویت این صنعت مهم در منطقه است .

۵- به دلیل رویکرد غلطی که مدتهاست متاسفانه دامنگیر کشورمان شده است، اغلب جوانان حتی در روستاها علاقه مند هستند که بعد از مدتی تحصیل ، در ادارات دولتی مشغول کار شوند واین در حالی است که ظرفیت دولت برای پذیرش این همه فارغ التحصیل بسیار محدود است وتنها راه ، ایجاد صنایع بزرگ در منطقه توسط مقامات ومسولین دولت و حمایت از ایجاد صنایع کوچک و تلاش مسئولین برای یافتن بازار مناسب برای محصولات آنهاست .

۶- به لطف خدا ، منطقه کبودرآهنگ به رغم محرومیتی که از آن رنج می برد؛ در خود افرادی را دارد که دارای سرمایه های قابل توجهی هستند و در صورت مشورت و حمایت ازآنها می توان این سرمایه ها را جذب و به سمت اشتغال هدایت نمود .این افراد نیز بدون شک علاقه مند هستند که منابع مالی آنها در منطقه خود به کار گرفته شوند.

۷- بانکها وموسسات اعتباری در منطقه کبودرآهنگ ، منابع مالی خود را در جهت اشتغال بکار گیرند و صرفا به دنبال سودآوری بیشتر نباشند و این کار عملی است اگر همه به این نتیجه برسند که در این معامله و ایجاد اشتغال معادله معروف «برد-برد» قطعی است و اگر این منابع به جا و به موقع و با نظارت دقیق هزینه شود هم بانک وموسسه اعتباری و هم وام گیرنده سود کرده اند و نتیجه نهایی آن نیز توسعه منطقه خواهد بود.

۸- در منطقه کبودرآهنگ متاسفانه ، دانش و فناوری جایگاه مناسبی نداشته است و به نظر می رسد می توان با ایجاد پارکهای فناوری و تولید علم بتوان ضمن افزایش دانش علمی داوطلبین مشاغل ، علم را در مسیر صنعت هدایت نمود وازآن بهره گرفت .

۹- بنگاههای کوچک در همه جای دنیا ، محلی برای اشتغال و تولید سرمایه بوده است . در این زمینه می توان با مطالعه دقیق مناطق مختلف شهرستان و روستاهای تابعه ، بنگاههای کوچک مناسب با شرایط منطقه ایجاد و ازظرفیت نیروی انسانی ،مالی و … منطقه نیز استفاده نمود

۱۰- بسیج ، همواره مایه برکت بوده است. دهها هزار نیروی بسیجی در منطقه کبودرآهنگ وجود دارند که می توان با برنامه ریزی دقیق از این ظرفیت بی انتها برای توسعه منطقه استفاده کرد و با یک اقدام جهادی ،بسیاری از مشکلات منطقه را که به نظر غیر ممکن می رسند را ممکن کرد.

دهها راهکاردیگردر این زمینه وجود دارد که درآینده انشاء الله بیشتر به آن خواهم پرداخت.

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *

آخرین اخبار