كدخبر: 1650 تاريخ : 21 آگوست 2021 - 01:28

بهره برداری از طرح اضطراری آبرسانی به شهر همدان

بهره برداری از طرح اضطراری آبرسانی به شهر همدان

طرح اضطراری آبرسانی به شهر همدان از روستای خالق وردی و کیتو شهرستان کبودراهنگ روز چهارشنبه با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی،فرماندار و جمعی از مدیران استان به بهره برداری رسید.

به گزارش صدای کورنگ به نقل از ایرنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان در آیین بهره برداری از این طرح گفت: این طرح به پیمانکاری موسسه بعثت قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت مهندسی مهاب قدس و با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شده است.

«منصور ستوده» با اشاره به اینکه طرح اضطراری آبرسانی به همدان از طریق خط آبرسانی تالوار اجرا شده است، اظهار داشت: طول کل خط انتقال آب از سد تالوار ۱۴۰ کیلومتر و طول خط اضطراری ۷۰ کیلومتر است.

وی عنوان کرد: خط آبرسانی اضطراری به همدان با حفر چاه درشمال استان و از مخزن تعادلی و ۳۰ هزار متر مکعبی «کِیتو» آغاز می شود و پس از عبور ۴۵ کیلومتر خط لوله به بزرگترین تصفیه خانه غرب کشور در منطقه مهاجران منتقل می شود.

ستوده تصریح کرد: این تصفیه خانه ۲ مخزن با گنجایش هر کدام ۳۰ هزار متر مکعب دارد و پس از تصفیه، آب را به خط اصلی ۳۵ کیلومتری، برای انتقال به مخزن پارک مردم منتقل می کند.

وی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از طرح اضطراری آبرسانی به همدان ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر در ثانیه آب آشامیدنی مورد نیاز شهر همدان تامین می شود که این مقدار معادل ۱۱۵ درصد کل آب مورد مصرفی مشترکان این شهر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: بیشترین حجم اجرایی پروژه اضطراری آبرسانی همدان شامل لوله گذاری فولادی با قطر یک هزار و ۴۰۰ میلی متر، ساخت مخازن، حوضچه های فشارشکن، حوضچه های تخلیه، نصب شیر آلات و اتصالات طرح، آب بندی مخازن، تست فشار هیدرو استاتیک خط، عملیات سیویل و مکانیکال تصفیه خانه آب شرب و خط انتقال انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح اضطراری آبرسانی تامین کننده حدود ۱۵ درصد آب مورد نیاز شهر همدان است، تاکید کرد: گذر از کم آبی تنها با همکاری شهروندان و صرفه جویی در مصرف آب امکان پذیر است.

ستوده افزود: از مردم می خواهیم با صرفه جویی، ما را در خدمت رسانی یاری کنند و این تنش خشکسالی را با کمترین مشکلات در کنار همدیگر گذر کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز در این مراسم گفت: میزان بارندگی در استان همدان در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته، بیش از ۴۲ درصد کاهش یافته است.

«فرهاد فرزانه» افزود: طرح اضطراری آبرسانی به همدان بخش قابل توجهی از این کاهش بارندگی را جبران می کند اما لازم است تا مردم صرفه جویی لازم را داشته باشند.

وی اظهار داشت: همه حجم آبی که امشب وارد شبکه آبرسانی شهر همدان شد یک بخش کوچکی از نیازهای مردم این شهر را تامین می کند و مردم باید همچنان صرفه جویی را در دستور کار خود قرار دهند.

فرزانه تصریح کرد: امیدواریم در فصل پاییز بارندگی خوبی داشته باشیم تا از جیره بندی آب جلوگیری کند.

با کاهش بارندگی استان همدان در وضعیت خشکسالی قرار گرفته است و با اعلام شرکت آب منطقه ای استان، مخزن سد اکباتان تا کمتر از ۲ ماه دیگر می تواند آب آشامیدنی مشترکان را تامین کند.

سدهای آبشینه، اکباتان، سرابی تویسرکان، شنجور رزن، شیرین سو، کلان ملایر و نعمت آباد اسدآباد از سدهای مهم استان همدان به حساب می آیند.

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *

آخرین اخبار