كدخبر: 2187 تاريخ : 15 آوریل 2022 - 03:27

در میزگردی با موضوع «توسعه دیپلماسی همسایگی-۱» مطرح شد؛همکاری باشرق محدودیت ایجاد نمیکند/دیپلماسی اقتصادی ماساختار ندارد

در میزگردی با موضوع «توسعه دیپلماسی همسایگی-۱» مطرح شد؛همکاری باشرق محدودیت ایجاد نمیکند/دیپلماسی اقتصادی ماساختار ندارد

دو کارشناس مسائل بین‌الملل در میزگرد خبرگزاری مهر ضمن بیان اینکه همکاری با شرق به معنی محرومیت از سایر نقاط جهان نیست به بررسی ساختار دیپلماسی اقتصادی کشورمان پرداختند.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست- محمد مهاجرانی؛ دیپلماسی متوازن و توسعه روابط با کشورهای همسایه، یکی از اولویت‌های اصلی دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دولت سیزدهم است.

علی رغم رویه‌های گذشته که پنجره‌ی دیپلماسی را بیش‌تر معطوف به کشورهای اروپایی و غربی می‌کردند، رویه‌ی عملی سیاست خارجی دولتِ سیزدهم نیز گویای جایگاه ویژه همسایگان در نزد مقامات از جمله حجت‌الاسلام رئیسی رئیس جمهور دارد. بنابر عقیده‌ی کارشناسان سیاست‌ خارجی ظرفیت‌های گسترده‌ای در اطراف ایران و در شرق وجود دارد که در صورت استفاده می‌تواند منجر به بهره فراوانی برای کشورمان و در نهایت خنثی‌سازی تحریم‌ها شود. البته برای کشورهای همسایه و آسیایی نیز ظرفیت‌های گسترده‌ای در داخل ایران وجود دارد.

در همین راستا، سلسله نشست‌های تخصصی تحت عنوان «توسعه دیپلماسی همسایگی» در خبرگزاری مهر برگزار شد و با حضور، «رامین مهمان‌پرست» سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و «فتح‌الله توسلی» نماینده مجلس شورای اسلامی، بایسته‌های توسعه دیپلماسی همسایگی، ساختار دیپلماسی اقتصادی در کشور و فرصت‌های پیش‌رو در دیپلماسی همسایگی مورد بررسی قرار گرفت.

🔸رامین مهمان‌پرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به لزوم جراحی در ساختار اقتصادی کشور، گفت: در دیپلماسی اقتصادی به معنی تنظیم روابط تجاری و اقتصادی ما با کشورهای دیگر، ضعف‌های جدی داریم.

🔸وی افزود: اولین ضعف این است که ساختار در دیپلماسی اقتصادی نداریم و بسیاری از سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌ها در دیپلماسی اقتصادی نقش آفرین هستند اما جایگاه ندارند و هماهنگ نیستند.

🔹فتح‌الله توسلی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در تشریح سیاست‌های مجلس شورای اسلامی برای توسعه دیپلماسی همسایگی، گفت: سیاست مجلس این است که از بحث دیپلماسی اقتصادی استفاده کند و دستگاه‌های نظام را تا جایی که می‌تواند با هم هماهنگ کند.

🔹وی همچنین حضور دو قدرت بزرگ جهانی در آسیا را یک فرصت تلقی کرد و گفت: در حوزه قدرت، از ۵ کشور بزرگ دنیا، دو کشور چین، روسیه در آسیا قرار گرفته است. این کشورها به شکلی در معادلات کلان بین المللی، همیشه با غرب رقابت داشتند.

🔹این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشورهای دیگر هم که از این ظرفیت قدرت هسته‌ای در شورای امنیت برخوردار نیستند تلاش کردند که به شکلی به این کشورها متصل شوند. بنابراین حضور این دو قدرت در منطقه باعث شده یک سری معادلات امنیتی در منطقه شکل بگیرد.

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *

آخرین اخبار