كدخبر: 141 تاريخ : 17 ژانویه 2018 - 09:15

درخواست اردوغان برای مداخله ناتو جهت ممانعت از تحقق طرح آمریکا در سوریه

رجب طیب اردوغان در تماس تلفنی با دبیرکل ناتو تاکید کرد، ترکیه هرگز استقرار نیروهایی تحت رهبری "نیروهای سوریه دموکراتیک" را که وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق هستند، در سوریه نمی‌پذیرد.

درخواست اردوغان برای مداخله ناتو جهت ممانعت از تحقق طرح آمریکا در سوریه

به نقل از خبرگزاری آناتولی، این تماس تلفنی پس از آن صورت گرفت که آمریکا اعلام کرد تصمیم دارد یک نیروی حفاظت مرزی جدید در سوریه با همکاری نیروهای سوریه دموکراتیک تشکیل دهد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در جریان این مذاکره به ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت، در مواجهه با تحولات اخیر در سوریه، ترکیه تمامی اقدامات لازم را برای حفاظت از امنیت ملی‌اش اتخاذ خواهد کرد.

اردوغان افزود: تشکیل نیرویی که انتظار می‌رود تحت فرماندهی نیروی سوریه دموکراتیک و تحت کنترل سازمان تروریستی حزب اتحاد دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق باشد، به طور کلی برای ترکیه غیرقابل قبول است.

استولتنبرگ با تاکید بر اینکه ترکیه به عنوان عضوی از ناتو، یک کشور مهم برای این ائتلاف محسوب می‌شود، گفت: در رابطه با تشکیل این نیروی جدید با ناتو رایزنی و مشورت نشده است.

اردوغان اوایل روز سه‌شنبه از ناتو خواست تا مسئولیت‌هایش را به طور کامل اجرا کند. وی گفت: ناتو ملزم است در برابر افرادی که مرزهای یکی از اعضای ائتلاف را به خطر می‌اندازند، موضع‌گیری کند.

در همین حال، بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه گفت: گروه‌های تروریستی نمی‌توانند از مرزهای ناتو حفاظت کنند و ترکیه به شدت تصمیم اخیر آمریکا برای تشکیل یک نیروی حفاظت مرزی جدید در سوریه با سازمان تروریستی حزب اتحاد دموکراتیک و پ.ک.ک را محکوم می‌کند.

وی افزود: آیا مسئولیت حفاظت از مرزهای ناتو به عهده گروه‌های تروریستی گذاشته شده است؟ ما می‌توانیم از مرزهای خودمان به خوبی حفاظت کنیم.

ییلدیریم در ادامه گفت: در حالی که ترکیه تلاش می‌کند تا آرامش و امنیت را مجددا به عراق و سوریه بازگرداند برخی کشورها که دوست، تلقی می‌شوند همکاری کرده و ارتشی را با مشارکت تروریست‌ها تشکیل می‌دهند.

وی افزود: عطش امپریالیست طرح‌های جدیدی را با هدف تضعیف قدرت قاطع ترکیه در منطقه طراحی می‌کند. ترکیه از تمامی متحدانش می‌خواهد تا نیت‌های خود را به صورت شفاف نشان داده و بگویند که آیا همسو با مسئولیت‌های ناتو عمل خواهند کرد یا به همکاری با غارت گران که در تلاشند به ترکیه که در داخل و خارج از کشور لطمه وارد کنند، ادامه خواهند داد.

ییلدیریم تاکید کرد: تصمیم گیری درخصوص این مساله برای ما بسیار مهم است. ترکیه درخصوص حق حاکمیتش هرگز به دنبال سازش و اتفاق نظر نخواهد بود.

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *

آخرین اخبار