كدخبر: 1490 تاريخ : 4 اکتبر 2020 - 23:54
قلم توتم من است؛ صدای شما می ماند؛ به چشم انداز می اندیشیم

سخن مدیر مسئول نشریه چشم انداز آینده و پایگاه خبری صدای کورنگ

قلم توتم من است ، توتم ما است ، به قلم سوگند، به خون سیاهی که از حلقومش می چکد سوگند ، به رشحه خونی که از زبانش می تراود سوگند، به ضجه های دردی که از سینه اش برمی آید سوگند ... که توتم مقدسم را نمی فروشم ، نمی کشم ، گوشت و خونش را نمی خورم، به دست زورش تسلیم نمی کنم، به کیسه زرش نمی بخشم، به سرانگشت تزویرش نمی سپارم ، دستم را قلم می کنم و قلمم را از دست نمی گذارم، چشمهایم را کور می کنم، گوشهایم راکرمی کنم، پاهایم را می شکنم ، انگشتانم را بند بند می برم ، سینه ام را می شکافم ، قلبم را می کشم ، حتی زبانم را می برم و لبم را می دوزم ...اما قلمم را به بیگانه نمی دهم .بهرحال ، هر کسی توتمی دارد ، و توتم من « قلم » است .

سخن مدیر مسئول نشریه چشم انداز آینده و پایگاه خبری صدای کورنگ

 با صدای کورنگ چه کردیم؟ 

     بیش از دو سال است که با نشریه سیاسی اجتماعی صدای کورنگ همراه  مردم عزیز استان بودیم، ظرفیتها راگفتیم و مطالبات و مشکلات مردم را پیگیری کردیم، با مسئولان محترم به گفتگو نشستیم و دیدگاهها و نظرات آنان را بیان کردیم. نخبگان را معرفی نمودیم، شخصیتهای تاریخی و مفاخر را به مردم شناساندیم، اندیشه های امامین انقلاب وشهدا را تبیین کردیم و تلاش کردیم  در حد وسع و توان خود در جهت معرفی فرهنگ ملی و بومی قلمی بزنیم و قدمی  در راستای معرفی آنچه که هست و تلاش برای آنچه که باید باشد، برداریم . «صدای کورنگ» نمونه یک نشریه مستقل بود که هرگز و به هیچ قیمتی حاضر نشدیم از اصول و  عزت خود دست برداریم و با نهایت احترام به مسئولان محترم، به صورت کاملا مستند و متقن مسائل و مشکلات استان بویژه شهرستان کبودراهنگ و منطقه  را بررسی  و منتشر نمودیم و حق قلم را ادا نمودیم، زیرا به قول مرحوم دکتر شریعتی: هر کسی توتمی داردکه با آن عشق می ورزد، دوست می دارد، می نالد، دعا می کند، می گرید، اشک می ریزد، انتظار می کشد، صبر می کند، اخلاص می ورزد، ارزش می نهد، درد می کشد، رنج می برد، ایثار می کند، می گدازد.از او زیبائی هایی را که طبیعت ندارد، نیکی هایی را که منطق نمی فهمد، قداستی را که از جنس این دنیا نیست ،الهام می گیرد، می آموزد، می نوشد، در ذرات خود حلول می دهد و به وجدان محتاج و تشنه اش می کند، به او ایمان دارد، هر کسی توتمی دارد و توتم هر کسی یادآور آن است که روزی او نیز آدمی بوده است و نشانه آن که هنوز می تواند بپرستد ، می تواند خود برای دیگری باشد ، می تواند عشق بورزد، از سود و صلاح و واقعیت فراتر رفته است و می تواند معنی ارزش، حقیقت و آرمان را فهم کند، حتی می تواند تا « ایثار » اوج گیرد .

قلم توتم من است ، توتم ما است ، به قلم سوگند، به خون سیاهی که از حلقومش می چکد سوگند ، به رشحه خونی که از زبانش می تراود سوگند، به ضجه های دردی که از سینه اش برمی آید سوگند … که توتم مقدسم را نمی فروشم ، نمی کشم ، گوشت و خونش را نمی خورم، به دست زورش تسلیم نمی کنم، به کیسه زرش نمی بخشم، به سرانگشت تزویرش نمی سپارم ، دستم را قلم می کنم و قلمم را از دست نمی گذارم، چشمهایم را کور می کنم، گوشهایم راکرمی کنم، پاهایم را می شکنم ، انگشتانم را بند بند می برم ، سینه ام را می شکافم ، قلبم را می کشم ، حتی زبانم را می برم و لبم را می دوزم …اما قلمم را به بیگانه نمی دهم .بهرحال ، هر کسی توتمی دارد ، و توتم من « قلم » است .

علاوه بر مشکلات عدیده ای که در نتیجه شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و بویژه صنعت چاپ و نشر با آن مواجه بودیم و هزینه های قابل توجهی را متقبل شدیم ؛ در این مدت؛  نا ملایمتهای بسیاری از سوی برخی  مسئولان محترم شاهد بودیم : از راه ندادن خبرنگار به برخی جلسات به دلیل انتقاد از یک عملکرد تا دادگاهی شدن به خاطر انتشار برخی حقایق و اسناد، اما از همه این مشکلات به لطف خدا و محبت مردم عزیز عبور کردیم و استوار ایستادیم تا صدای مردم باشیم و به این موضوع افتخار می کنیم.

اگرچه نشریه صدای کورنگ دارای مجوز رسمی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با توزیع استانی است، لکن با توجه به نام نشریه که اسم محلی شهرستان کبودراهنگ هست، برخی مسئولان سایر شهرستانهای استان در انجام مصاحبه یا ارائه گزارش عملکرد و هرگونه همکاری کمی دچار تردید می شدند و در مواردی همکاری نمی کردند. از طرف دیگر محرومیت مضاعف شهرستان کبودراهنگ در حوزه فرهنگی نیز تأثیر گذاشته است و متاسفانه  نتوانستیم بخشی از هزینه های نشریه را از طریق جذب آگهی و … تأمین کنیم زیرا شهرستان کبودراهنگ متاسفانه شهرستانی صنعتی نیست یا بازار قابل توجهی برای تبلیغ کالا و … ندارد لذا عملا تمام هزینه ها  به صورت شخصی تأمین شد و علیرغم همه مشکلات نخواستیم که صدای مردم شهرستان کبودراهنگ که اکنون رساتر به گوش مسئولان می رسید ، قطع شود و به هر زحمتی بود ادامه دادیم .

به چشم انداز ،می اندیشیم

 برای ادامه حرکت خود ناچار به تغییر در استراتژی خود شدیم به شکلی که هم صدای کورنگ بماند و هم بتوانیم ضمن پوشش اخبار و مطالب سایر شهرستانها، با رویکردی جدید بتوانیم همکاری بیشتری با سایر مسئولان استان داشته و حوزه عملکرد فرهنگی خود را گسترش دهیم لذا از مدتها قبل  انتشار نشریه جدیدی با نام جدید  را با مشورت دوستان پیگیری نمودیم . در ابتدا و با توجه به شرایط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چند نام انتخاب نمودیم که بعد از چندین ماه بررسی و رفع مشابهتها و ازطرف دیگر بررسی های دیگری که در آن وزارت انجام می شود، با نام نشریه جدید «چشم انداز آینده » موافقت شد. لذا ضمن تبریک به هم استانی های عزیز در استان همدان، دست یاری و کمک به سوی همه  مردم استان بویژه عزیزان اهل قلم، دغدغه مندان و دلسوزان استان ، علما و روحانیت معظم، اساتید و دانشجویان عزیز، مسئولان محترم دراز می کنیم و امید واریم که در این مسیر ما را یاری نمایند .

از این تاریخ به بعد با توجه به موافقت هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشریه صدای کورنگ به صورت غیر مکتوب و از طریق سایت  به آدرسwww.sedayekorang.ir و همچنین گروه تلگرامی و اینستاگرام در فضای مجازی فعالیت خواهد کرد و نشریه «چشم انداز آینده» به صورت مکتوب در اختیار مردم و مسئولان محترم قرار خواهد گرفت، گروه مجازی متناسب با این نشریه نیز ایجاد و در کنار نشریه مکتوب فعالیت خواهیم کرد.

چرا چشم انداز؟

انتخاب نام چشم انداز با توجه به شرایط کلی کشور و اسناد بالادستی کشور و استان انتخاب شده است. یادمان باشد که به زمان پیش بینی شده در سند۱۴۰۴ کشور (چشم انداز ۲۰ساله) نزدیک می شویم اما آمارها و شواهد نشان دهنده شاخص‌های لازم برای رسیدن و تحقق خواسته های رهبرمعظم انقلاب وسند ۱۴۰۴را نشان نمی دهند. در این مدت باقی مانده  صرفا کار جهادی و انقلابی با حضور نیروهای دلسوز و پاکدست می تواند به تحقق سند چشم انداز کمک کند.

بر اساس سند چشم انداز ؛درسال ۱۴۰۴ ایران:

ايران كشوري است توسعه يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه، با هويت اسلامي و انقلابي، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بين‌الملل.

جامعه ايراني در افق اين چشم‌انداز چنين ويژگي‌هايي خواهد داشت:

– توسعه يافته، متناسب با مقتضيات فرهنگي، جغرافيايي و تاريخي خود و متكي بر اصول اخلاقي و ارزشهاي اسلامي، ملي و انقلابي، با تأكيد بر مردم‌سالاري ديني، عدالت اجتماعي، آزاديهاي مشروع، حفظ كرامت و حقوق انسانها و بهره‌مند از امنيت اجتماعي و قضايي

– برخوردار از دانش پيشرفته، توانا و توليد علم و فناوري، متكي بر سهم برتر منابع انساني و سرمايه اجتماعي در توليد ملي

– امن، مستقل، مقتدر با سامان دفاعي مبتني بر بازدارندگي همه جانبه و پيوستگي مردم و حكومت

– برخوردار از سلامت، رفاه و امنيت غذايي، تأمين اجتماعي، فرصتهاي برابر، توزيع مناسب نهاد مستحكم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعيض و بهره‌مند از محيط زيست مطلوب

– فعال، مسئوليت‌پذير، ايثارگر، مؤمن، رضايت‌مند، برخوردار از وجدان كاري، انضباط، روحيه‌ي تعاون و سازگاري اجتماعي، متعهد به انقلاب و نظام اسلامي و شكوفايي ايران و مفتخر به ايراني بودن

– دست يافته به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه‌ي آسياي جنوب غربي با تأكيد بر جنبش نرم‌افزاري و توليد علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي، ارتقاي نسبي سطح درآمد سرانه و رسيدن به اشتغال كامل

–  الهام‌بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام، با تحكيم الگوي مردم سالاري ديني، توسعه‌ي كارآمد،

_داراي تعامل سازنده و مؤثر با جهان بر اساس اصول عزت، حكمت و مصلحت

از طرف دیگر سند توسعه استان همدان هم  علیرغم اشکالات متعددی که دارد  اما زحمات زیادی برایش کشیده شده  و  از مدتها قبل آماده شده است تا «نقشه راه استان، شهرستانها و دستگاههای اجرایی بخوبی مشخص شود و اجرای آن بتواند در راستای توسعه استان، اقتصاد مقاومتی استان، تحقق محوریتهای مهم فرمایش مقام معظم رهبری، رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی باشد»

براساس این سند:

  • چشم انداز استان همدان در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی همدان، استانی است  توسعه یافته و دارای تعامل در سطح بین الملل با جایگاه مناسب علمی، فرهنگی، اقتصادی و فناوری در کشور، موثر در منطقه، متوازن و متناسب با محیط کالبدی پیرامونی باهویتی اسلامی و ارزشهای ملی.

استان همدان در ا فق چشم انداز  چنین ویژگی هایی خواهد بود :

  • توسعه یافتگی متناسب  با مقتضیات فرهنگی، تاریخی، جغرا فیایی و اجتماعی خود متکی بر هویت اسلامی و ایرانی.
  • تأکید بر رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی مبتنی بر مزیتهای نسبی و رقابتی در راستای محورهای توسعه استان همراه با عدالت اجتماعی، مشارکتهای مردمی و مدنی.
  • ·         دارای تعامل فعال در سطح بی المللی با اولویت در حوزه های علمی، فناوری، فرهنگی و اقتصادی.
  • ·         برخوردار از دانش پیشرفته و توانمند درتولید علم و فناوری روز مبتنی بر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در سطح ملی.
  • توانمند در ارایه سطح اول خدمات برتر به منطقه و محیط داخلی خود در حد مطلوب
  • ·         دارای سازمان فضایی متعادل و سازگاری فعالیتها با محیط کالبدی و پیرامونی مبتنی بر اصول آمایش سرزمین با مردمانی مؤمن ، فعال، تلاشگر، کارآفرین ، پویا، مسئولیت پذیر، مشارکت پذیر، با نشاط، مؤثر و مفتخر به پیشینه تاریخی، فرهنگی و مذ هبی، بهره مند از محیطی ایمن و برخوردار ازسلامت، رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی و توزیع متناسب درآمد.

از طرف دیگر قرار است براساس این سند برای استان همدان طی ۵ سال آینده  این ماموریتها تعریف شده است:

  • دارای جایگاه ویژه در تولید محصولات کشاورزی زراعی و باغی و فرآورده های  دامی و صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط، در زمره شش استان برتر در تامین محصولات غذایی و کشاورزی در کشور با توان صادراتی.
  • §        -جایگاه ممتاز گردشگری به عنوان یکی از قطبهای برتر گردشگری با اعتبار جهانی با توجه به تعداد جاذبه های فراوان و منحصر بفرد تاریخی و فرهنگی و طبیعی در استان.)
  • وجود صنایع مبتنی بر مزیتهای نسبی نظیر صنعت فولاد، آهن ، پتروشیمی، مصالح ساختمانی و سیمان، شیشه و.. در استان و برخوردار از شهر هاو خوشه های صنعتی و تخصصی.
  • §         -وجود پتانسیلهای غنی و متنوع معدنی با ذخائر و خلوص بالا و دارای قابلیت صادرات و پتانسیل بی نظیر سنگهای قیمتی.
  • بهره مندی از ظرفیت و پیشینه تولید صنایع دستی متنوع با قابلیت صادرات به ویژه صنایع سفال ، سرامیک ، مبل ، منبت ، فرش ، گلیم ، چرم و..

این چشم انداز در صورت تحقق، نقش مهمی در تعیین وتأمین جایگاه آینده استان در سطح ملی خواهد داشت . ضرورت دارد که این برنامه ها و اجرای آینها از دولت و مسئولان استان و در سطح ملی مطالبه شود و نشریه جشم انداز این کار را به حول و قوه الهی انجام خواهد داد. بار دیگر از همه مردم عزیز و مسئولان محترم تقاضا داریم ما را در این مسیر یاری دهند .

در شماره های بعدی نشریه موارد مذکور در سند چشم انداز کشور و استان را ان شاالله بیشتر بررسی خواهیم کرد و همچنین وضعیت شهرستانها و شهرها و روستای استان بطور ویژه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *

آخرین اخبار