كدخبر: 2014 تاريخ : 25 فوریه 2022 - 21:58

سفر رئیس جمهور به قطر نقطه عطفی در روابط اقتصادی تهران و دوحه خواهد بود

سفر رئیس جمهور به قطر نقطه عطفی در روابط اقتصادی تهران و دوحه خواهد بود

دیپلمات سابق ایران در عربستان با اشاره به سفر فردای رئیس جمهور به قطر گفت: پیام این سفر به کشورهای غربی این است که ایران می تواند با همکاری همسایگانش منافع اقتصادی و مراودات تجاری مدنظر خود را به پیش ببرد.

فتح الله توسلی نماینده کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی و از دیپلمات های سابق کشورمان در عربستان، لبنان و فرانسه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اهمیت سفر فردای آیت الله رئیسی به کشور قطر گفت: با توجه به ظرفیت های بی نظیری که کشورهای همسایه در حوزه اقتصادی دارا هستند، سیاست دولت سیزدهم و مجلس یازدهم نیز بر مبنای توسعه روابط خارجی با همسایگان پایه گذاری شده است.

وی افزود: از سوی دیگر سابقه ارتباط ایران با کشورهای غربی بیانگر این است که اروپایی ها هیچگاه در مراودات و همکاری های تجاری و اقتصادی شریک قابل اعتمادی برای جمهوری اسلامی نبوده اند که نمونه بارز این عدم حسن نیت را در قضیه برجام شاهد بودیم. بنابراین برای جبران عدم همراهی اروپایی ها و اینکه نشان دهیم می توانیم با همکاری همسایگانمان منافع اقتصادی و مراودات تجاری مدنظر را به پیش ببریم که در همین راستا سفر رئیس جمهور به قطر می تواند نقطه عطفی در این راستا باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: قطر کشوری ثروتمند است و منابع مشترک گازی و نفتی با ایران دارد و در سالهای تنش سیاسی میان این کشور و عربستان، جمهوری اسلامی حمایت قابل توجهی از قطر داشت و اجازه نداد که این کشور تحت تاثیر محاصره عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی منطقه دچار مشکلات جدی در حوزه تامین اقلام و کالاهای اساسی شود. همین مسئله موجب شده تا قطر در پی این باشد تا به نوعی روابط خود با ایران در حوزه های اقتصادی را به شکل قابل توجهی ارتقا ببخشد.

دیپلمات سابق ایران در عربستان و لبنان خاطر نشان کرد: متاسفانه ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم توجه چندانی به ظرفیت های اقتصادی قطر نداشت و سفر رئیس جمهور کشورمان پس از ۸ سال به قطر می تواند نقطه عطفی در روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور به ویژه در عرصه انرژی باشد.

توسلی با بیان اینکه جایگاه ایران در حوزه منطقه ای و بین المللی کاملا مشخص است، گفت: قطر در سالهای اخیر اشتباهاتی در حوزه سیاست خارجی به ویژه در بحران سوریه داشت و در این مسیر اختلافاتی نیز با جمهوری اسلامی داشت ولی به هر حال امروز قدرت ایران در عرصه تحولات منطقه ای را درک کرده و در تلاش است تا با محور قرار دادن مسائل اقتصادی و تجاری در رابطه با ایران به نوعی سیاست های غلط منطقه ای خود در سالهای اخیر را نیز جبران کند.

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *

آخرین اخبار