كدخبر: 2537 تاريخ : 18 جولای 2023 - 12:28
نماینده مردم بهار و کبودر اهنگ با اشاره به عدم همکاری بانک ها، تاکید کرد:

عدم همکاری بانک ها در حوزه ودیعه و تسهیلات مسکن

بانک ها در حوزه ودیعه و تسهیلات مسکن همکاری لازم را ندارند و این مشکلات فقط مختص شهرها نیست حتی دامنگیر روستاها هم شده است، مدت زیادی است که طرح هادی روستاها بازنگری نشده،الحاق محدوده صورت نگرفته و یا در صورت الحاق محدوده با کمبود زمین در بعضی از مناطق روبرو هستیم و از طرف دیگر بانک‌ها و دولت ۳۱۰۰ میلیارد تومان مصوب مجلس برای کمک به بنیاد مسکن برای ساخت مسکن روستایی را نپرداختند.

عدم همکاری بانک ها در حوزه ودیعه و تسهیلات مسکن

فتح اله توسلی نماینده مجلس یادآور شد: سال گذشته ۳هزارو ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تولید مسکن روستایی درنظر گرفته شد تا در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد،اما سازمان برنامه و بودجه حتی ۱ ریال از آن را پرداخت نکرداین عدم همکاری منجر به مهاجرت روستائیان به حاشیه کلان شهرها می شودو روستاها از نیروی مولد خالی خواهد شد،متاسفانه سیاست های اجرایی دولت در حوزه مسکن خلاف گفته های آنان است.از سویی دیگر مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها بدون داشتن سرپناه باعث ایجاد مسائل و مشکلات امنیتی می شود،بدیهی است که بازتاب سیاست های غلطی که در سازمان برنامه و بودجه و تیم اقتصادی دولت وجود دارد منجر به مدیریت اشتباه در بخش مسکن خواهد شد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم در مورد تامین زمین برای ساخت مسکن تصریح کرد:در بسیاری از شهرستانها تامین زمین برای ساخت مسکن تبدیل به معضل بزرگی شده است،عدم همکاری وزارت جهاد کشاورزی با وزارتخانه راه و شهرسازی برای واگذاری زمین و در کنار آن کوتاهی بانکها در پرداخت تسهیلات منجر به ایجاد وقفه در تولید مسکن شده است.

وی ادامه داد: دولت باید در این زمینه اقدامات جدی و لازم را بعمل اورد،مراجعات مردمی در  خصوص افزایش اجاره بهای مسکن و عدم توان پرداخت آن از سوی مردم و همچنین بازدیدهای میدانی شرایط خوبی را نشان نمی دهد.

توسلی در پایان خاطر نشان کرد:با توجه به تورم ۶۰ درصدی در کشور قطعا مردم با افزایش حقوق ۲۰ درصد،حتی توان اجاره مسکن را ندارند و مسئولان باید پاسخگوی افزایش هزینه ها باشند،لذا این سوال مطرح است که آیا مسئولان دلایل موجود در بحث تورم رادر حوزه مسکن احصاء کرده اند؟ در غیر این صورت همه مسئولان در کشور باید برای بحث تولید مسکن بسیج شوند،بی تردید تولید مسکن برای اقتصاد ملی و رونق تولیدکمک بزرگی خواهد بود و آرامش رادر کشور به ارمغان خواهد اورد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: براساس بررسی های  مرکز پژوهش‌های مجلس سهم هزینه های مسکن در سبد خانوارهای شهری ایران را بین ۶۰ تا ۷۰ است این در حالی است که میانگین این شاخص در جهان ۱۸ درصد است و در دامنه نوسانات حدودا ۱۵ تا ۲۵ درصد است.

و  دربررسی بخش مسکن در ۶ برنامه قبلی توسعه کشور، مهمترین مسئله ای را که می‌توان در عدم توفیق موثر در بخش مسکن جمع بندی کرد مسئله عدم وجود یک بسته جامع، با ابعاد مختلف برای رفع نیازهای مختلف آحاد جامعه ایرانی با نگاه به حل مشکلات حوزه مسکن است.

طبق گزارش وزارت راه و شهرسازی سهم مسکن از تولید ناخالص داخلی در یک دهه اخیر حدود ۶ درصد بوده است .

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *

آخرین اخبار