كدخبر: 3219 تاريخ : 31 دسامبر 2023 - 13:40
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس:

خلأ شخصیت‌هایی چون «کاظمی‌آشتیانی» همواره احساس می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: زنده‌یاد سعید کاظمی‌آشتیانی شخصیت ارزشمندی بود که خلأ وجود چنین شخصیت‌هایی همواره در تمامی حوزه‌های علمی جامعه احساس می‌شود.

خلأ شخصیت‌هایی چون «کاظمی‌آشتیانی» همواره احساس می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدای کورنگ ، فتح‌الله توسلی اظهار کرد: شخصیت‌هایی مانند کاظمی‌آشتیانی که در حوزه‌های مختلف علمی ورود پیدا کنند و در کار خود پیگیری داشته باشند و مثمر ثمر واقع شوند کم است، امثال وی خدمات ارزنده‌ای در مباحث علوم نو برای ایران اسلامی داشته‌اند.

وی تصریح کرد: توسعه تحقیقات در زمینه باروری و ناباروری، تولید، تکثیر و انجماد سلول‌های بنیادی جنینی و بهره‌گیری از آن برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج را می‌توان از جمله دستاوردهای زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی برشمرد.

توسلی با اشاره به تجلیل و فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با کاظمی‌آشتیانی، مطرح کرد: فرمایشات و نظرات مقام معظم رهبری در رابطه با کاظمی‌آشتیانی آنجا که فرمودند «کاظمی‌آشتیانی یک فرزند صالح انقلاب و از رویش‌های مبارک بود» خود به تنهایی گویای شخصیت و جایگاه و ارزش این نابغه و دانشمند ایران اسلامی است.

وی بیان کرد: کاظمی‌آشتیانی، رئیس سابق پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی دارای درجه دکترای تخصصی جنین‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس بود که پس از تشکیل پژوهشگاه، در رشد طب تولیدمثل، فناوری سلول‌های بنیادی و همانندسازی در کشور نقش بسزایی داشت.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با اشاره به اینکه در حوزه علمی نحوه کار کاظمی‌آشتیانی و مدیریت و پیگیری وی مجموعه‌ کاملی بود که موجب شد مؤسسه پژوهشگاه رویان را بنیانگذاری کند، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در یکی از فرمایشات خود فرموده‌اند «علت اینکه من به مرحوم سعید کاظمی‌آشتیانی اینقدر علاقه داشتم و الان هم در دلم و در ذهنم برای آن جوان عزیز، ارزش و جایگاه قائلم، حرکت او، نحوه‌ کار او، مدیریت او، پیگیری او، یک مجموعه‌ کاملی بود از آن چیزی که آدم دوست می‌دارد و آرزو دارد».

توسلی افزود: نحوه کار، مدیریت و پیگیری این نابغه دانشمند دنیایی حرف داشت، وی با تلاش شبانه‌روزی و پیگیری خود فعل «خواستن، توانستن است» را صرف کرد.

وی گفت: کاظمی‌آشتیانی بعد از تشکیل پژوهشگاه رویان در مدیریت این مجموعه با تلاش و مطالعاتی که داشت، موجب شد که این مؤسسه جزو مجموعه‌های بسیار سرآمد باشد.

توسلی با بیان اینکه همواره مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های خود در جمع اقشار مختلف به این دانشمند و نابغه کشور اشاره دارند، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۳ در مراسم چهره‌های ماندگار از این نابغه و دانشمند کشور تقدیر شده است.

وی در ادامه با اشاره به مؤسسه رویان گفت: در زمانی‌که بنده در وزارت خارجه بودم بودم، ارتباط مستمری با این مؤسسه داشتیم و هیأت‌هایی که از خارج از کشور به ایران می‌آمدند را برای بازدید از این مؤسسه همراهی می‌کردیم و آنها از اقدامات این مؤسسه متعجب می‌شدند.

توسلی ادامه داد: با توجه به فعالیت‌های این پژوهشگاه در رابطه با سلول‌های بنیادی در چندین مورد شاهد بودیم که کشورهای اروپایی هر گونه همکاری با این پژوهشگاه را تحریم کردند و مواد مورد نیاز این مجموعه را نمی‌دادند چراکه اقدامات انجام شده مهم این مجموعه را دیده بودند.  

وی بیان کرد: زمانی‌که در وزارت خارجه مسئول میز فرانسه بودم به یاد دارم که فرانسوی‌ها پیگیر بودند که از اقدامات رویان اطلاع پیدا کنند چراکه فرانسوی‌ها در حوزه ژنتیک بسیار کار کرده‌ بودند و برای آنها این موضوع بسیار مهم بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه تصریح کرد: امروز پژوهشگاه رویان در بحث درمان بیماری‌های خاص و حتی پوستی نیز ورود پیدا کرده و اقدامات خوبی را انجام داده است و در حال انجام دارد.

وی بیان کرد: جهاد گروه پزشکی را نیز در اوایل انقلاب کاظمی‌آشتیانی راه‌اندازی کرده چراکه دانشگاه علوم پزشکی جهاد گروه پزشکی نداشت و این مجموعه هسته اولیه برای جهاددانشگاهی در کشور شد و از آنجا کار را آغاز کرد ضمن اینکه امروز مؤسسه رویان به یکی از پژوهشگاه‌های تأثیرگذار کشور تبدیل شده که میراث این مرد بزرگ است.

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *

آخرین اخبار