كدخبر: 3250 تاريخ : 10 ژانویه 2024 - 11:49

خبرهای خوبی برای خیاطان و فرش‌بافان بهار و کبودراهنگ در راه است

خبرهای خوبی برای خیاطان و فرش‌بافان بهار و کبودراهنگ در راه است

به گزارش خبرگزاری صدای کورنگ ، شغل اصلی برخی از ساکنان روستاهای دو شهرستان بهار و کبودراهنگ خیاطی است و وجود واحدهای مشاغل خانگی فعال خیاطی و کارگاه های بزرگ متعدد تولید پوشاک اشتغال مناسبی برای اهالی روستاها ایجاد کرده به طوریکه به روستاهای بدون بیکار معروف شده اند و نمونه بارزی از پایلوت اشتغال روستایی با همت همه اهالی هستند.

خشکسالی های اخیر نیز مزید بر علت و توجه هر چه بیشتر اهالی این روستاها به تولید پوشاک و خیاطی به عنوان شغل اصلی شده است.

روستای کردآباد کبودراهنگ با تولید پوشاک در رده تریکو، روستای لتگاه شهرستان بهار قطب تولید جوراب بافی، ویان کبودراهنگ معروف به دیار خیاطان تولید پوشاک در رده کت و مانتو زنانه و روستای دستجرد شهرستان بهار تولید پوشاک بچه گانه از جمله ظرفیت های برخی از روستاهای این دو شهرستان است که از اهالی این روستاها به عنوان خیاطان توانمند می توان یاد کرد.

در حال حاضر با توجه به توانمندی این خیاطان و اشتغال این روستاها به تولید پوشاک و خیاطی، برخی از نیازها از جمله کارخانه نساجی و ریسندگی به عنوان حلقه مفقوده در استان همدان و این شهرستان ها در این شغل بوده که ایجاد چنین کارخانه ای در منطقه توجه ویژه مسئولان را می طلبد و به طور قطع از نقش مؤثری در تبدیل استان همدان به قطب تولید نساجی کشور برخوردار خواهد بود و اشتغال این روستاها را نیز بیش از پیش رونق خواهد بخشید ضمن اینکه از فعالیت تعداد بسیاری از فرش بافان این منطقه نیز نباید غافل شد. 

اما اینکه تاکنون برای خیاطان و فرش بافان منطقه بهار و کبودراهنگ چه اقداماتی انجام شده و چه برنامه هایی در دست اقدام است، جای سؤال است و از مسئولان پیگیر آن شدیم. 

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس اظهار کرد: شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ دارای ۷۰۰۰ خیاط و ۶۰۰۰ نفر بافنده فرش دستباف بوده که این امر در بحث توجه به صنعت نساجی این شهرستان‌ها یک پتانسیل بسیار بزرگ می تواند باشد.

فتح‌الله توسلی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ با توجه به وجود پتانسیل بالای خیاطان و نیروی انسانی مستعد و امکانات لازم به قطب نساجی غرب کشور تبدیل شود، افزود: صنعت نساجی یک صنعت پاک و سبز بدون آلودگی بوده و می تواند بازار خوبی را برای شهرستان بهار و کبودراهنگ در کشورهای سوریه، لبنان و سایر کشورها فراهم کند.

وی تصریح کرد: با وزارت صمت بحث ایجاد کارخانه نساجی در شهرستان کبودراهنگ را در برنامه و در دست پیگیری داریم و در این رابطه ۱۰ هکتار زمین در شهرک صنعتی ویان برای احداث کارخانه نساجی شهرستان کبودراهنگ اختصاص داده شده و در حال رایزنی برای استقرار شرکت ها در این منطقه هستیم.

توسلی گفت: با مدیرعامل فرش بهشتی که به عنوان یکی از برندهای ملی فرش کشور شناخته شده است، رایزنی لازم انجام گرفته و مدیرعامل این برند مهم فرش دو بار از منطقه بهار و کبودراهنگ بازدید داشته که اگر بتوانیم قرار است زنجیره تولید فرش سنتی و صنعتی را در این منطقه با سرمایه گذاری آنها در منطقه راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد: با این برنامه حمایت از فرش بافان سنتی که در روستاهای این دو حوزه انتخابیه دارای فعالیت هستند، در بحث خرید و تأمین مواد اولیه و بازاریابی را سرمایه گذار طرح بر عهده می‌گیرد و فرش بافان نیز نسبت به بافت فرش اقدام خواهند کرد و دیگر در تأمین مواد اولیه و بازاریابی مشکلی نخواهند داشت.

توسلی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر در بازاریابی فرش واسطه ها و دلالان پول ناچیزی را به فرش بافان می دهند و عملاً چیزی دست فرش بافان را نمی گیرد، گفت: با اجرای این برنامه و سرمایه گذاری این برند مهم کشوری در تولید فرش، ارزش افزوده بیشتری نصیب فرش بافان منطقه خواهد شد.

وی بیان کرد: برای سرمایه گذاری فرش بهشتی در منطقه به منظور تولید فرش سنتی و صنعتی، کارهای اولیه اداری آن در حال انجام بوده و وزارت صمت نیز در این رابطه جلسه‌ای داشته و با سرمایه گذار طرح صحبت کرده ایم که برای اجرای طرح فوق وارد منطقه شود.

نماینده بهار و کبودراهنگ در مجلس خاطرنشان کرد: با تحویل زمین به سرمایه گذار مورد نظر اگر در شهرستان و استان کمک شود سرمایه‌گذار برنامه دارد که تجهیزات خود در کاشان را به منطقه انتقال داده و زنجیره تولید فرش و نخ ریسی فرش را در منطقه راه اندازی کند.

وی با بیان اینکه هزینه راه اندازی طرح زنجیره فرش و نخ ریسی فرش در منطقه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، افزود: برای ساماندهی فرش بافان و خیاطان منطقه در حال رایزنی هستیم و مدیرکل نساجی وزارت صمت سه بار به منطقه آمده و از منطقه بازدید داشته است.

توسلی با اشاره به اینکه در حال ساماندهی فرش بافان و خیاطان هستیم و قصد داریم برای آنها شناسنامه تهیه کنیم، گفت: چندی پیش با دعوت از رئیس مرکز ملی فرش به منطقه، وی نیز از منطقه و فرش بافان منطقه بازدید داشت و نیازها و مشکلات فرش بافان را انتقال دادیم.

وی با بیان اینکه ۴۸ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به خیاطان کردآباد و ویان پرداخت شده است، یادآور شد: در رابطه با روستای لتگاه شهرستان بهار قطب تولید جوراب بافی کشور نیز تأمین نخ مورد نیاز آنها انجام شده و تسهیلات ارزان‌قیمت مورد نیاز به کارگاه های تولید جوراب بافی این روستا و نیز کارگاه های خیاطی روستای دستجرد پرداخت شده است.

توسلی با اشاره به اینکه ساماندهی خیاطان و فرش بافان این روستاها موجب آن خواهد بود که ضمن شناسنامه دار شدن، خدمات بیشتری به آنها ارائه شود، ادامه داد: علاوه بر این با هلال احمر رایزنی کرده ایم که بحث دوخت چادرها و لباس های مورد نیاز هلال احمر را به خیاطان منطقه بدهند که در این رابطه در یک مرحله دوخت بخشی از چادرهای امدادی هلال احمر به خیاطان کردآبادی داده شد.

وی میزان قرارداد دوخت چادرهای امدادی توسط خیاطان کردآبادی را دو میلیارد تومان برشمرد و افزود: خیاطان کردآبادی در این قرارداد دو میلیاردی منعقد شده با هلال احمر چادرهای مورد نیاز منطقه را تولید و تحویل دادند.

توسلی تصریح کرد: در این رابطه درخواست کردیم در مرحله اول نیازهای مورد نیاز چادرهای هلال احمر منطقه توسط خیاطان دوخت و تولید شود که در صورت با کیفیت بودن تولیداتشان، در مرحله بعد نسبت به بحث راه اندازی و ایجاد کارخانه تولید چادرهای امدادی هلال احمر ورود پیدا کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز چندی پیش در جلسه بررسی کشت فراسرزمینی و رسیدگی به مشکلات شهرستان بهار که با حضور معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت‌ دفاع و رئیس اتکا کشور در این شهرستان برگزار شد، با اشاره به تولید پوشاک روستای کردآباد و تولید جوراب روستای لتگاه تصریح کرد: در این رابطه اداره‌کل صمت استان این آمادگی را دارد با عقد قرارداد، فروشگاه های اتکا بتوانند به صورت مویرگی حتی با برند خود، تولیدات این روستاها را در کشور توزیع کنند ضمن اینکه محصولات تولید شده این روستاها از نظر کیفیت و قیمت در نوع خود بی‌نظیر است.

احمد شانیان افزود: تولید نخ های پلی‌استر که بازیافت شده از پدها و الیاف هستند، با توجه به وجود پتانسیل کارگاه های متعدد خیاطی در سطح روستاهای شهرستان بهار از جمله لتگاه و دستجرد و حوزه کبودراهنگ نیز از دیگر مواردی است که توجه به آن ضرورت دارد.

امیدواریم تسریع در اجرای این برنامه ها بتواند شهرستان های بهار و کبودراهنگ را به عنوان پایلوت کشوری در بحث نساجی و زنجیره تولید فرش با ظرفیت خوب‌ خیاطان و فرش بافان آن مطرح کند.

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *

آخرین اخبار