كدخبر: 2466 تاريخ : 21 ژوئن 2023 - 13:25

تنش آبی روستاهای کبودراهنگ چگونه رفع می‌شود؟

تنش آبی روستاهای کبودراهنگ چگونه رفع می‌شود؟

به  گزارش صدای کورنگ / یکی از شهرستان‌هایی است که طی سال‌های اخیر به دلایل مختلفی از جمله وجود نیروگاه مفتح، خشکسالی، کاهش نزولات جوی، کاهش ذخایر سفره های زیرزمینی، کم شدن آب رودخانه ها و کشاورزی سنتی و بدون مدیریت بسیاری از روستاهای آن با مشکل تنش آبی مواجه هستند و به تبع سراسر کشور این هشدار را به مسئولان و مردم این شهرستان می‌دهد که باید به صورت جدی فکری برای مواجهه با سال‌های کم آب پیش رو داشت.

خوشبختانه طی دو سال اخیر با اقدامات انجام شده و با راهکارهای مختلف از جمله احداث مجتمع های آبرسانی و حفر چاه تعداد روستاهای دارای تنش آبی این شهرستان کاهش داشته است اما هنوز برخی از روستاهای این شهرستان آبرسانی سیار شده و دارای تنش آبی هستند.

چندی پیش فرماندار کبودراهنگ از ۱۳ روستای دارای تنش آبی این شهرستان خبر داد و گفت: در حال حاضر به این تعداد روستا با تانکر آبرسانی سیار می‌شود.

مسلم غلامی افزود: قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در شهرستان کبودراهنگ دارای پنج پروژه در حال احداث شامل سه پروژه مجتمع آبرسانی زمینی و دو پروژه مجتمع آبرسانی هوایی بوده که تکمیل و بهره برداری آنها نقش مؤثری در حل مشکل آب روستایی این شهرستان دارد.

وی با بیان اینکه بخش آب روستایی شهرستان به بیش از ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، خاطرنشان کرد: ۱۱ روستای شهرستان تحت پوشش آب و فاضلاب نیست که باید تحت پوشش قرار گیرند.

اما اینکه برای حل مشکل روستاهای دارای تنش آبی این شهرستان چه برنامه هایی توسط مسئولان در دست اقدام است، جای سوال دارد.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: با اقدامات انجام شده در کمتر از دو سال گذشته آبرسانی سیار به روستاهای شهرستان کبودراهنگ از ۵۲ روستا به حدود ۱۰ روستا کاهش داشته است.

فتح‌الله توسلی افزود: در رابطه با روستاهایی که در حال حاضر دارای تنش آبی هستند و آبرسانی سیار می‌شوند، با چند مشکل مواجه هستیم که یکی از مشکلات این است که برای این روستاها نسبت به حفر چاه اقدام می‌شود اما متأسفانه به آب دست پیدا نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به حفر چاه و نرسیدن به آب در روستاهای دارای تنش آبی، در حال حاضر انتقال آب از طریق مجتمع‌های آبرسانی در دست انجام است ضمن اینکه در هر یک از روستاهایی که نیاز به حفر چاه باشد و کارشناسان امر فکر می‌کنند با حفر چاه می‌توان به آب دست پیدا کرد، حفر چاه نیز انجام می‌شود.

توسلی مجتمع های خلعت آباد، مهربان و عظیم دره را از مجتمع های آبرسانی برای انتقال آب به روستاهای دارای تنش آبی شهرستان کبودراهنگ دانست و یادآور شد: در برخی از این روستاها برای انتقال آب از طریق  مجتمع های آبرسانی باید حدود ۱۲ تا ۲۰ کیلومتر لوله گذاری صورت گیرد که این اقدام در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: طی تفاهم نامه‌ای با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سال گذشته ۳۶ روستای بهار و کبودراهنگ به لیست پروژه‌ برنامه اقدام ملی و محرومیت زدایی در رابطه با تنش آبی اضافه شدند تا از این طریق با استفاده از اعتبارات تنش آبی و محرومیت زدایی نسبت به رفع مشکل این روستاها اقدام شود.

توسلی بیان کرد: در حال حاضر قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) به سرعت در حال انجام کار بوده که تأمین آب شرب این روستاها انجام شود ضمن اینکه پروژه آبرسانی این ۳۶ روستا بخشی در سال جاری و بخشی نیز در سال آینده قابل افتتاح و بهره‌برداری است.

وی در ادامه با بیان اینکه بیشتر مسیر انتقال آب سدتالوار به همدان از شهرستان های بهار و کبودراهنگ می‌گذرد، خاطرنشان کرد: یکی از کارهای بزرگی که در بحث آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی شهرستان های بهار و کبودراهنگ در دست پیگیری داریم، این است که سهم آب شهرستان بهار و کبودراهنگ از آبی که از سدتالوار در حال انتقال به همدان است نیز برای این شهرستان ها تأمین شود.

توسلی اضافه کرد: در همین رابطه وزیر نیرو دستور لازم برای این کار بزرگ را داده و مطالعات یک خط جداگانه انتقال آب از مسیر سد تالوار به روستاهای بهار و کبودراهنگ و مقدمات کار آن در حال انجام است.

وی یکی از دلایل مشکلات تنش آبی موجود در منطقه کبودراهنگ را وجود نیروگاه مفتح دانست و گفت: نیروگاه آسیب زیادی به دشت کبودراهنگ زده و حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب از آب منطقه به علت نیروگاه تبخیر شده است، از طرفی بخش دیگر آب‌های زیرزمینی نیز به علت بحث کشاورزی سنتی و بدون مدیریت شهرستان طی ۴۰ سال گذشته و نیز کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی های سال‌های اخیر بوده که این عوامل نیز مزید بر مشکلات در حوزه آب این شهرستان بوده است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کبودراهنگ گفت: از ۱۲۸ روستای شهرستان، ۱۰۸ روستا تحت پوشش آب و فاضلاب هستند و هفت روستا نیز به زودی تحت پوشش قرار می‌گیرد و مابقی روستاها  اگر اعلام آمادگی کنند تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

فرهاد امیری اظهار کرد: در شهرستان کبودراهنگ سه مجتمع آبرسانی شامل مهربان، عظیم دره و خلعت آباد در دست احداث و ساخت بوده که با تکمیل و پیشرفت فیزیکی صددرصدی مشکلات تنش آبی روستاهای سطح شهرستان که دارای تنش آبی هستند، مرتفع خواهد شد.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر مجتمع آبرسانی مهربان در بخش شیرین سو به پیشرفت فیزیکی صددرصد رسیده است و دیگر در روستاهای بخش شیرین سو دارای آبرسانی سیار نیستیم.

امیری در رابطه با مجتمع عظیم دره در بخش مرکزی و گل تپه نیز یادآور شد: در بخش مرکزی و گل تپه ۲۳ روستا آبرسانی سیار انجام می گرفت که با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی مجتمع عظیم دره تعداد روستاهایی که آبرسانی سیار می‌شد، از ۲۳ به ۱۳ روستا کاهش یافت.

وی بیان کرد: با تکمیل صددرصدی مجتمع مشکل مابقی روستاهای این بخش نیز مرتفع خواهد شد ضمن اینکه امسال مشکل آب پنج روستای دیگر این بخش از جمله طاهرلو، طاس تپه و ولی محمد مرتفع می ‌شود.

امیری همچنین با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی مجتمع آبرسانی خلعت آباد در بخش مرکزی اضافه کرد: این مجتمع های آبرسانی توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) با مشارکت بسیج سازندگی سپاه پاسداران استان همدان در دست احداث هستند.

وی یادآورشد: مجتمع عظیم دره دارای سه مسیر بوده که تاکنون یک مسیر آن اجرایی شده و پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۵ این مجتمع به صورت صددرصد تکمیل و اجرایی شود.

امیری بیان کرد: طاس تپه، انجیرباغی، آق داش کوهین، آق داش مهربان و طاهرلو از جمله روستاهای دارای تنش آبی سطح شهرستان هستند که در حال حاضر با تانکر آبرسانی سیار می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه چند سالیست که حلقه چاه های نیروگاه مفتح از مدار خارج شده اما چاه های این نیروگاه نیز در وضعیت کاهش سفرهای آب زیرزمینی دشت کبودراهنگ بی تأثیر نبوده است.

به گزارش صدای کورنگ ،  امیدواریم با تسریع در روند تکمیل مجتمع های آبرسانی با ظرفیت خوب قرارگاه محرومیت زدایی و قرارگاه امام‌حسن مجتبی(ع) مشکلات روستاهای این شهرستان مرتفع شده و مانع به صدا درآمدن زنگ خطر مهاجرت روستائیان شود.

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *

آخرین اخبار