كدخبر: 2493 تاريخ : 9 جولای 2023 - 12:01
در پی وقوع حادثه دلخراش و مرگ ۷ تن از هموطنانمان؛

از اصلاح و بهسازی محور حادثه‌خیز خلعت‌آباد- کبودراهنگ چه خبر؟

خبر تصادف دلخراش ۱۶ تیرماه مصادف با عید غدیر خم و فوت هفت نفر از هموطنانمان در محور خان‌آباد- کبودراهنگ بسیار تلخ و جانکاه بود و دل هر خواننده ای را به درد آورد.

از اصلاح و بهسازی محور حادثه‌خیز خلعت‌آباد- کبودراهنگ چه خبر؟

به گزارش خبرگزاری صدای کورنگ ؛ محور خلعت‌آباد- کبودراهنگ که خان‌آباد سه کیلومتر ابتدایی آن محسوب می‌شود، یکی از محورهای حادثه‌خیز شهرستان کبودراهنگ بوده که اصلاح و بهسازی این محور یکی از مطالبات چندین ساله مردم منطقه است و سرانجام پس از یک سال و نیم پیگیری لازم با گیرودارهای بسیار توسط مسئولان در اواخر سال گذشته ماده ۲۳ این محور برای اختصاص ردیف بودجه دریافت شد. حال می خواهیم بدانیم در حال حاضر این پروژه در چه روندی قرار دارد؟

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس در این باره گفت: متأسفانه حادثه رخ داده در محور خلعت آباد- کبودراهنگ یکی از حوادث تلخ و دلخراش بود در حالیکه مردم شهرستان در جشن و شادی عید غدیر بودند تصادف منجر به فوت هفت نفر از هموطنانمان موجب غم و اندوه بسیار مردم شد.

فتح‌الله توسلی اظهار کرد: پروژه بهسازی محور حادثه خیز خلعت آباد- کبودراهنگ یکی از پروژه‌هایی است که مانند دیگر پروژه‌های مهم حوزه انتخابیه شهرستان بهار و کبودراهنگ طی سالیان گذشته به عنوان یکی از مطالبات به حق مردم اقدام اساسی از جمله دریافت ماده ۲۳ و تأمین اعتبار و درج آن در بودجه سالانه برای آن نشده بود.

وی با بیان اینکه طی سال های گذشته از محل های مختلف پیگیر این پروژه بوده ایم، افزود: دریافت ماده ۲۳ بهسازی محور حادثه خیز خلعت آباد- کبودراهنگ به طول ۱۲ کیلومتر با بیش از یک‌سال و نیم پیگیری‌ در اواخر سال گذشته محقق شد.

توسلی با اشاره به اینکه دریافت ماده ۲۳ این پروژه از الزامات اصلی این طرح بود، خاطرنشان کرد: بعد از این اقدام، پروژه محور خلعت آباد- کبودراهنگ را به پروژه ملی محور کبودراهنگ- قیدار- سلطانیه که جزو پروژه های ملی است، پیگیری و الحاق کردیم.

وی با بیان اینکه پروژه محور کبودراهنگ- قیدار- سلطانیه بیش از ۱۰ یا ۱۵ سال است که وجود داشته و در بودجه سالانه دارای ردیف اعتباری است، تصریح کرد: برای بهسازی محور خلعت آباد- کبودراهنگ دولت معتقد بود اعتبار لازم را ندارد و ضرورتی برای احداث و اجرای چنین پروژه‌ای نیست.

توسلی ادامه داد: با پیگیری زیاد، ضرورت اجرا و احداث چنین پروژه‌ای را برای سازمان برنامه و بودجه مشخص کردیم و بعد از پذیرش ضرورت احداث آن، معتقد بودند اعتبار آن را باید از محل مولدسازی و فروش اموال دستگاه‌ اداری تأمین شود و با توجه به اینکه در استان همدان این میزان اعتبار در رابطه با مولدسازی وجود نداشت درخواست کردیم این موضوع را اصلاح کنند. در نتیجه ۵۰ درصد از منابع مولدسازی و ۵۰ درصد از منابع عمومی دولتی برای این پروژه اعتبار اختصاص داده شد.

وی با اشاره به دیگر پیگیری‌های انجام شده برای این محور حادثه خیز برای تأمین اعتبار بیشتر گفت: این پروژه را در سفر ریاست جمهوری به استان همدان نیز پیگیری کردیم و حتی رئیس جمهور از این محور بازدید داشت و  تسریع در صدور ماده ۲۳ و تأمین اعتبار آن از مصوبات این بازدید بود. براساس مصوبات سفر قرار شد اعتباری افزون بر ۶۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص داده شود و به علت اینکه این پروژه پیشرفت نداشته هنوز اعتباری برای این پروژه تخصیص نیافته است.

توسلی ادامه داد: بحث دیگری که برای این پروژه مطرح شد، این بود که از محل ماده ۵۶ قانون مشارکت بانک‌ها برای آن اعتبار بگیریم و با پیگیری لازم و با دستور وزیر اقتصاد برای این پروژه اعتبار دریافت شد و مقرر شد چهار بانک ملی، ملت، مسکن و سپه هر یک با اعتباری افزون بر ۵۰  میلیارد تومان برای اجرای این پروژه مشارکت داشته باشند.

وی بیان کرد: هفته گذشته جلسه‌ای در وزارت راه و شهرسازی در همین رابطه برگزار و مقرر و مصوب شد که بانک‌ها مشارکت داشته باشند و در مجموع ۲۰۰ میلیارد تومان در اختیار وزارت راه قرار دهند و تضمین آن را سازمان برنامه انجام خواهد داد.

توسلی با اشاره به اینکه در این رابطه همه اقدامات برای انجام پروژه آماده است و تنها مناقصه باقی مانده که باید هفته آینده انجام گیرد و بعد از انتخاب پیمانکار، پروژه آغاز خواهد شد، مطرح کرد: خواسته دیگری که از وزیر راه و شهرسازی داشته‌ایم این است که در حال حاضر ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در اختیار راهداری است اما پروژه ای ندارد بنابراین درخواست کردیم تا زمان به مناقصه گذاشتن اصلی پروژه و آغاز طرح، راهداری با اعتبار ۱۵ میلیاردی در اختیار خود براساس مطالعات انجام شده این پروژه را آغاز کند.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با اشاره به تصادف دلخراش اخیر در محور خلعت‌آباد- کبودراهنگ یادآور شد: بعد از اطلاع از این حادثه دردناک موضوع را به اطلاع وزیر راه و شهرسازی رساندیم و با تشریح مجدد وضعیت این راه حادثه خیز درخواست کردیم دستورات لازم را برای آغاز اجرایی شدن باند دوم مسیر این طرح در اسرع وقت بدهد.

توسلی بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی نیز شب گذشته جلسه ای در این ارتباط با معاونان خود و مدیرعامل شرکت زیرساخت‌ها و رئیس سازمان راهداری کل کشور و معاونان توسعه داشت و دستورات لازم را برای تسریع در اجرایی شدن این طرح داده‌ و از مسئولان ذیربط خواسته‌ است در اسرع وقت پروژه را اجرایی کرده و انجام دهند.

  وی با بیان اینکه اعتبار چهار بانده شدن محور خلعت آباد- کبودراهنگ از سه محل در نظرگرفته شده است، اظهار کرد: ۶۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۲۳، افزون بر ۹۰ میلیارد تومان از پروژه راه کبودراهنگ- قیدار- سلطانیه و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ این طرح دارای اعتبار بوده و با این میزان اعتبار این محور حادثه خیز قابل تکمیل خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به محور همدان- گل‌تپه- علیصدر تصریح کرد: ماده ۲۳ این محور هم دریافت شده و متأسفانه به علت نوسانات قیمت مشارکت کننده در بحث پیمانکاران آن بسیار کم بود که با رایزنی‌های انجام گرفته پیمانکار طرح انتخاب و مناقصه برگزار شد و پیمانکار چاووش راه به عنوان بزرگترین پیمانکار ملی این طرح بوده که در حال عقد قرارداد برای این پروژه است سپس اجرای این پروژه را آغاز خواهد کرد.

توسلی اضافه کرد: در سفر ریاست جمهوری به استان همدان دولت اختصاص اعتبار برای این پروژه را به علت اینکه هنوز آغاز نشده، قبول نمی‌کرد اما با پیگیری لازم این امر محقق شد و به زودی بخشی از اعتبار اختصاص داده می شود و مابقی اعتبار به تدریج تخصیص می‌یابد.

وی در رابطه با جاده حکمت نیز بیان کرد: این پروژه یک پروژه مهم منطقه ای بین استان زنجان، همدان، رزن و کبودراهنگ بوده که مطالعات آن در حال انجام است تا به شکل اتوبان این‌محورها را به یکدیگر وصل کند. جاده  حکمت جاده ای است که به پیشنهاد وزیر ارشاد حد فاصل دو استان زنجان و همدان احداث خواهد شد و به عنوان یک مسیر فرهنگی و هنری تعریف شده که تأثیرات عمیقی در حوزه گردشگری دو استان و شهرستان های مسیر خواهد داشت.

فرماندار شهرستان کبودراهنگ هم با بیان اینکه کبودراهنگ با بیش از ۸۵۰ کیلومتر راه بیشترین راه مواصلاتی را دارد که حدود ۲۰ تا  ۱۹ درصد محورهای مواصلاتی استان همدان را شامل می‌شود، اظهار کرد: برای چهار بانده کردن محور خلعت آباد- کبودراهنگ اعتبار اولیه تخصیص یافته و دستگاه های ذیربط موظف به پیگیری آن هستند.

مسلم غلامی با اشاره به اینکه شش کیلومتر باقی مانده مسیر چهار بانده کبودراهنگ- شیرین سو امسال تکمیل می‌شود، یادآور شد: در شهرستان کبودراهنگ  ۱۴ نقطه حادثه خیز شناسایی شده که دارای مصوبه کشوری برای اصلاح هستند و با اختصاص ۲۹ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری به این امر، این تعداد نقاط حادثه خیز اصلاح خواهند شد.

وی چهار بانده کردن راه علیصدر- همدان و جاده خلعت آباد- کبودراهنگ، ارتقاء جاده کبودراهنگ- شیرین سو- زنجان را از جمله پروژه‌هایی دانست که با اختصاص اعتبارات عمرانی از محل سفر ریاست جهوری این پروژه‌ها به سرانجام خواهد رسید.

در حال حاضر ۹۰ کیلومتر از راه های مواصلاتی شهرستان کبودراهنگ نیازمند بازسازی و تعمیرات بوده و با توجه به اینکه در فصول مختلف گردشگران و مسافران زیادی به شهرستان کبودراهنگ سفر می‌کنند  توجه ویژه به این شهرستان و راه های مواصلاتی آن ضرورت دوچندان دارد ضمن اینکه امیدواریم با تسریع در روند اجرایی شدن پروژه خلعت آباد- کبودراهنگ و نیز رفع سایر نقاط حادثه خیز شهرستان دیگر شاهد چنین سوانح دلخراشی نباشیم.

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *

آخرین اخبار